Czy masz już dość komunikacji w stylu „Kup teraz! Ta oferta nigdy nie będzie tańsza! To ostatni moment na zakup w tak genialnej cenie!”? A jednocześnie nie masz pomysłu jak inaczej zachęcić do zakupu Twoich usług? Tak wiesz, na spokojnie, bez presji i z klasą. 

A może czujesz, że „wyrosłaś” ze swojej dotychczasowej komunikacji marki. Że ona już dłużej nie pasuje do tego, jakie teraz wyznajesz wartości, czy jak żyjesz na co dzień i chciałabyś to zmienić. Chciałabyś być bardziej autentyczna w swoim przekazie, aby nawiązywać ze swoimi klientami jeszcze głębsze relacje.

Jeśli tak, to zapraszam Cię do wysłuchania tego odcinka mojego podcastu! Opowiadam w nim o 7 sygnałach, po których poznasz, że to już czas na zmiany w komunikacji Twojej marki 😉

Tę listę sygnałów przygotowałam na podstawie rozmów i pracy z moimi klientkami, które myślą i czują podobnie.

Jestem ciekawa, czy Ty też się w tym odnajdziesz 😉

Miłego słuchania!

 

Nagranie podcastu

 

Trendy w komunikacji marki na 2025 rok

Dzisiaj przychodzę do Ciebie z moimi obserwacjami, przemyśleniami i wskazówkami w temacie komunikacji w 2025 roku w nawiązaniu do trendów marketingowych na najbliższy rok.

I nie chcę Cię zanudzać i przytłaczać wszystkimi trendami. Dlatego wybrałam kilka z nich, które według mnie są najważniejsze w kontekście tworzenia strategii komunikacji w małej i średniej marce.

Domyślam się, że słowo „trend” może onieśmielać i czasem nie wiadomo jak w ogóle do niego podejść. Szczególnie, jak rozwija się małą markę. Może wtedy dopaść Cię myśl „Ale przecież moja marka jest za mała na przejmowanie się jakimiś trendami. To pewnie tyczy się większych marek i korporacji”.

No niekoniecznie.

Trend to nic innego jak kierunek, zmiana lub podejście do danego tematu. Nie jest ostatecznym wyznacznikiem naszych działań. I nie musisz każdego trendu od razu implementować do swojej marki.

Jednak świadomość trendów pozwala na rozwój marki w zgodzie z dynamicznymi zmianami rynkowymi i lepsze dopasowanie do potrzeb klientów.

A o to nam też chodzi 😉

Kilka słów backgroundu

Już od jakiegoś czasu obserwuję i czytam różne informacje na temat trendów na 2025 rok. Mam też swoje przemyślenia w tym temacie. Jestem w miarę na bieżąco z wiadomościami geopolitycznymi i gospodarczymi dotyczącymi nie tylko Polski, ale też świata.

Bo czy chcemy, czy nie, jesteśmy od tego trochę uzależnieni. I przynajmniej warto się mniej więcej orientować w sytuacji jaka jest obecnie na rynku.

A sytuacja jest taka, że przez ostatnie kilka lat wydarzyło się sporo rzeczy, które zdestabilizowały nasze poczucie bezpieczeństwa. Pandemia, wojna, czy inflacja to tylko niektóre z nich.

I te wydarzenia sprawiły, że coraz ostrożniej i uważniej podejmujemy decyzje zakupowe.

Zanim wydamy na coś pieniądze, to dogłębniej się zastanowimy, czy na pewno tego potrzebujemy i co ważniejsze – u kogo dokonamy zakupu.

I to jest całkiem normalne.

Chcemy mieć pewność, że to będą dobrze wydane pieniądze. A dodatkowo, jako społeczeństwo mamy coraz większą świadomość wyboru. Wiemy, że nie musimy brać pierwszej z brzegu oferty. Ale możemy wybrać markę, której komunikacja, wartości, czy ideały są najbliższe naszym.

I dlatego też tak dużą część trendów marketingowo-komunikacyjnych na 2025 rok stanowią hasła takie jak: hiperpersonalizacja, autentyczność, powrót do podstaw (czyt. strategii marki), inkluzywność, czy mikrospołeczności.

Przejdźmy więc po kolei przez te i inne trendy.

Trend #1 – Autentyczność w komunikacji

Według badania Media Reactions 2024 przeprowadzonego przez firmę Kantara 41% konsumentów twierdzi, że nie ufa reklamom generowanym przez sztuczną inteligencję. Warto zatem, abyś zwróciła uwagę na to, w jaki sposób komunikujesz się ze swoimi odbiorcami. Czy ślepo ufasz AI i kopiujesz to, co Ci „wypluje”, gdy poprosisz o napisanie nowych postów do social mediów dla Twojej marki? Czy może znajdujesz czas na to, aby dodać coś od siebie – coś prosto z serducha?

Wbrew pozorom lepiej będzie się sprawdzał content niskiej jakości, bo będzie… szczery! Ludzie mają już trochę dość sztuczności i szukają prawdziwych, ludzkich historii.

Dlatego jeśli będziesz się zastanawiać, czy poświęcić 15 minut na stworzenie wymuskanej grafiki na feed Instagrama ze skopiowaną treścią z chata GPT, czy może wrzucić nieobrobione zdjęcie, ale przyłożyć się do napisania autentycznej treści pod nie – to wybierz proszę tą drugą opcję 😉

Trend #2 – Etyczne i świadome korzystanie z AI

W 2024 roku mocno zachłysnęliśmy się sztuczną inteligencją. Jednak warto pamiętać, że AI to tylko narzędzie! Narzędzie, które ma pomagać, wspierać, doradzać, a nie robić coś całkowicie za Ciebie.

Przykładowo w temacie grupy docelowej możesz się wesprzeć AI w zbadaniu potrzeb klientów, zbadaniu rynku, znalezieniu miejsc gdzie są Twoi klienci, ułożeniu pytań do rozmów itp. Natomiast AI nie określi i nie zawęzi za Ciebie Twojej grupy docelowej. Nie przeprowadzi za Ciebie rozmów z Twoimi idealnymi klientami. Nie możesz tego powierzyć jakiemuś narzędziu.

Dlatego uczulam, abyś świadomie korzystała z narzędzi AI. A dodatkowo warto, abyś podkreślała w komunikacji, że personalizacja i wykorzystywanie danych, które powierzyli Ci klienci jest bezpieczne, etyczne i nie narusza ich prywatności. To zdecydowanie zwiększy zaufanie do Twojej marki.

Trend #3 – Hiperpersonalizacja i rosnące oczekiwania konsumentów

Teraz klienci wręcz oczekują spersonalizowanego podejścia. Tego, że Twoja oferta będzie faktycznie odpowiadała na ich potrzeby i rozwiązywała ich palące problemy.

Kluczowy będzie tutaj bliski, emocjonalny kontakt z odbiorcą połączony z dostarczaniem głębszych doświadczeń potencjalnym i obecnym klientom. Chcą oni, aby marki traktowały ich jako indywidualne jednostki, a nie masowych odbiorców.

I za tą hiperpersonalizacją idzie również spójne doświadczenie klienta we wszystkich punktach kontaktu z marką. Nie tylko online, ale też offline. Spójność oraz integracja różnych kanałów komunikacji i sprzedaży będzie kluczem do zdobycia lojalnych, powracających klientów.

Z czego to wynika? Głównie z tego, że wybór ofert i produktów na rynku jest ogrooomny! I jeśli ktoś ma wydać pieniądze, to chce mieć jednocześnie pewność, że naprawdę mu pomożesz. I musi to wyczytać właśnie z Twojej komunikacji! Możesz się tu oczywiście posiłkować AI. Jednak ostateczny kształt zindywidualizowanej komunikacji zostaje po Twojej stronie. Bo przecież to Ty najlepiej znasz swoich klientów. A przynajmniej powinnaś 😉

Trend #4 – Inkluzywność, różnorodność i neuroróżnorodność jako fundamenty komunikacji

Nasi odbiorcy coraz częściej oczekują tego, że nasza marka będzie gościnna i będzie uwzględniała naturalne różnorodności. Bo mamy coraz większą świadomość tych różnorodności.

Takie komunikaty dopasowane pod różne grupy są lepiej zapamiętywane i mają większy wpływ na decyzje zakupowe.

Dobrym pomysłem na wdrożenie tego trendu jest na przykład opowiadanie historii. Aktywuje ono bowiem różne obszary mózgu, budując emocjonalną więź z marką. Dobre historie są łatwiej zapamiętywane i bardziej angażujące.

I tutaj warto też, abyś zwróciła szczególną uwagę na to, w jaki sposób będziesz tworzyć grafiki dla swojej marki. Nie mogą być one nieczytelne dla osób neuroróżnorodnych np poprzez zbyt mały kontrast między kolorem tła, a kolorem fontu na grafice. Czyli kłaniają się tutaj podstawy tworzenia grafik.

Trend #5 – Powrót do podstaw, czyli strategii marki i komunikacji

Nie ukrywam, że moje serducho ogromnie się cieszy, że o powrocie do strategii mówi się jako o trendzie. Choć wiem, że osoby, które świadomie (i z sukcesami) rozwijają swoją markę, nieustannie bazują na strategii marki i komunikacji. I to nie jest dla nich coś wielce odkrywczego.

Ta duża konkurencyjność na rynku, o której pisałam wyżej może stwarzać pokusę konkurowania ceną. No bo jak inaczej się wyróżnić i sprawić, żeby klienci kupowali właśnie ode mnie?

Tylko, że ten strach może spowodować, jak to ładnie mówi moja mentorka biznesowa Ania Kupisz, wykrwawienie się biznesu!

Bo ileż można konkurować ceną? Ile można ją obniżać? Jeśli konkurujesz ceną, to automatycznie stajesz się… towarem!

A podejrzewam, że najbardziej chodzi Ci o to, aby klienci kupowali WŁAŚNIE OD CIEBIE! Bo to Ty masz unikatowe podejście do danego tematu. To Ty masz w sobie to „coś”, tą charyzmę, osobowość, która przyciąga osoby podobne do Ciebie.

I właśnie powrót do podstaw może dać Ci przewagę konkurencyjną.

A ten powrót do podstaw to nic innego jak: określenie grupy docelowej, zbadanie jej potrzeb, określenie brand purpose, wartości marki, stylu komunikacji, zaplanowanie w jakich kanałach komunikacji najlepiej się poruszać itp.

I nieważne, czy opracujesz to sama, czy z pomocą specjalisty. Najważniejsze, abyś znalazła czas na opracowanie tej strategii i aby „bieżączka” Cię nie przytłoczyła.

Trend #6 – Marka osobista jako głębsza wartość, a nie wyświechtany slogan

Pojęcie „marka osobista” nie ukrywajmy – jest dość wyświechtane. Jednak teraz następuje pewien zwrot. Obserwujemy, że posiadanie marki osobistej to nie tylko zwyczajne bycie znanym i rozpoznawanym.

Coraz częściej kojarzymy markę osobistą z WARTOŚCIĄ, którą dana marka oferuje, a z którą my możemy się utożsamić. Z tym, jakie relacje są budowane wokół tej marki.

I w tym aspekcie szalenie ważne jest to, w jaki sposób zakomunikujemy te wartości. Ale to już kwestia strategii marki, o której pisałam wyżej.

Trend #7 – Krótkie filmy wideo nadal będą królowały

Taka forma komunikacji nadal będzie atrakcyjna i będzie angażowała odbiorców. Największym wyzwaniem stanie się tutaj znalezienie pomysłu na storytelling dla tego formatu. Przez to, że konkurencja jest ogromna, to kluczowa będzie Twoja kreatywność przy tworzeniu takich treści.

Jesteśmy już trochę zmęczeni takimi bardzo krótkimi filmikami i niektórzy przepowiadają powrót do dłuższych form wideo. Natomiast „haczyki”, czyli elementy mocno przykuwające uwagę na wideo nadal są mile widziane.

Ciekawym zjawiskiem jest też to, że zamiast mówić „wygoogluję to” najmłodsze pokolenie zaczyna mówić „poszukam tego na TikToku”.

I pytanie, które mi się tutaj od razu nasuwa – czy na pewno chcesz iść za tym trendem i cały czas bodźcować siebie i swoich odbiorców takimi krótkimi filmikami.

Bo według mnie to jest trend, który swobodnie można ominąć, jeśli taka forma komunikacji nie jest spójna z Tobą, Twoimi wartościami, czy stylem komunikacji. Ale to będziesz wiedzieć, gdy opracujesz strategię dla swojej marki 😉

Trend #8 – Budowanie mikrospołeczności i utra-nisze

To bardzo ciekawy trend, który może zdjąć z Ciebie presję budowania ogromnej społeczności. Mikrospołeczności charakteryzują się bowiem większą lojalnością, aktywnością i poziomem interakcji niż szerokie, masowe grupy odbiorców. Są to osoby, które czują autentyczną więź z marką.

Dzięki bardziej intymnej skali, mikrospołeczności dają odbiorcom poczucie przynależności i wpływu, co wzmacnia ich lojalność wobec marki. A dodatkowo wzmacnia się więź emocjonalna między wami.

Takie lojalne mikrospołeczności mogą też być genialnymi ambasadorami Twojej marki. Przez co też koszty pozyskania kolejnych lojalnych klientów mogą być niższe niż pozyskiwanie klientów z „zimnych” dużych społeczności.

Dodatkowo warto pokusić się o zawężenie swoich odbiorców i być może stworzenie ultra-niszy. Przekaz kierowany do tak zawężonej grupy odbiorców może Ci dać znacznie lepsze efekty niż celowanie szerzej.

Trendy marketingowe 2025 dla małych i średnich marek – podsumowanie

Dla właścicieli małych i średnich marek 2025 rok będzie czasem optymalizacji i szukania alternatywnych dróg w sprzedaży i komunikacji (najlepiej opartej na strategii, a nie przypadkowych działaniach).

Koszt pozyskania klienta będzie coraz większy. Nie wystarczy już założyć „Zainwestuję w reklamę, to ktoś na pewno kliknie i kupi mój produkt”. Teraz liczy się kreatywność i tworzenie treści i komunikacji, która faktycznie angażuje i wciąga.

I nie musi się to dziać na wielką skalę. Wręcz przeciwnie – skupienie się na mniejszej, ale bardziej zaangażowanej grupie odbiorców może okazać się dobrą strategią. To już nie liczby, a zaangażowanie ludzi, którzy czują więź z marką, będą na wagę złota.

Teraz nie ma zmiłuj – naprawdę musisz doskonale znać swoich odbiorców, żeby dopasować do nich swoją ofertę i wyróżnić się na rynku.

Jednocześnie kluczowa w tym wszystkim jest autentyczność – marki, które pokażą prawdziwe wartości i historie, będą wygrywać serca klientów.

I pamiętaj – nie musisz mieć ogromnego budżetu, by skorzystać z tych trendów!

Zacznij od budowania relacji z klientami na małą skalę: np stwórz zamkniętą grupę, gdzie możesz rozmawiać z odbiorcami, dzielić się wiedzą i odpowiadać na ich potrzeby.

Korzystaj z dostępnych narzędzi, jak prosty chatbot czy personalizowane e-maile – one już dziś pozwalają na dopasowanie komunikacji do konkretnej osoby.

Ja osobiście cieszę się z tego kierunku, który w dużej mierze jest powrotem do podstaw i postawieniem człowieka w centrum tego całego marketingu. Zarówno naszego klienta, ale też nas samych.

Bo świat pędzi i będzie pędził coraz szybciej. Pytanie jak my na to zareagujemy i czy zadbamy w tym wszystkim także o siebie.

To już wszystko, co dla Ciebie przygotowałam.

Daj znać, jak czujesz się z tymi trendami 😉