Jest kwiecień 2022 roku. Po dwóch latach radzenia sobie z pandemią stanęliśmy przed wyzwaniem – jak rozwijać markę, gdy u naszych sąsiadów trwa wojna. 

Jedni mówią, że nie wypada teraz czegoś sprzedawać i prowadzić tak, jak kiedyś kampanii sprzedażowych, czy ogólnie komunikacji marki – z uśmiechem, energią itp. Drudzy z kolei zachęcają do funkcjonowania „po staremu”, żeby nie zwariować i też nie zbankrutować! Bo przecież świat się nie zatrzymał, rachunki nadal do nas przychodzą i trzeba je opłacać. 

Nie sądzę, że jest tutaj jedno właściwe rozwiązanie. Każda z nas musi sobie sama odpowiedzieć na pytanie w jaki sposób chce w tym momencie komunikować się ze swoimi odbiorcami.

Co możesz robić ze swoim biznesem, gdy nie masz siły i przestrzeni na wielkie kampanie sprzedażowe? Czytaj ten artykuł do końca!


Jeszcze przed wybuchem wojny na Ukrainie postanowiłam zwolnić z rozwijaniem swojej marki. To jednak wynik mojej prywatnej sytuacji życiowej, kiedy to przygotowuję się do bycia po raz drugi mamą. 

To nie znaczy jednak, że całkowicie nie pracuję. Wykonuję „na zapleczu” szereg działań, które w przyszłości mogą mi jeszcze szybciej wrócić do pracy, gdy będę miała na to przestrzeń. 

Są to działania sprzedażowe i marketingowe, które nie zawsze są widoczne gołym okiem, a robią naprawdę świetną robotę! I zdecydowanie korzystnie wpływają na rozwój marki. 

Chciałabym podzielić się z Tobą pomysłami na te działania! Być może zainspirują Cię, gdy nie będziesz do końca czuła się komfortowo ze standardową komunikacją swojej marki w tym wyjątkowym czasie. Oto one:

1. Aktualizacja i dopracowanie newslettera

Newsletter jest dla mnie jednym z głównych kanałów komunikacji z moimi klientkami. Przez dłuższy czas go zaniedbywałam, ale postanowiłam z tym skończyć! Przecież jest to jeden z niewielu kanałów komunikacji, gdzie mam niemal całkowitą kontrolę nad jego funkcjonowaniem.

Dlatego też postawiłam na sprawdzanie poprawności danych w Mailerlite, weryfikację i autoryzację adresu mojej strony www, czyszczenie listy z nieaktywnych kontaktów, ustawienie i aktualizację automatyzacji oraz zaplanowanie tematów newsletterów na kilka miesięcy do przodu.

Dzięki temu moje maile będą docierać tylko do faktycznie zainteresowanych nimi osób, a ja będę mieć spokojną głowę, bo nie będę się zastanawiać, o czym by tu teraz do Ciebie napisać 🙂

2. Nagrywanie nowych odcinków podcastu / pisanie nowych artykułów na bloga

Podcast i mój blog to kolejne kanały komunikacji, nad którymi mam niemal pełną kontrolę. Skupienie na nich mojej uwagi jest inwestycją długoterminową, więc uzbrajam się w cierpliwość, żeby zobaczyć konkretne efekty 🙂 Regularnie tworzę nowe odcinki podcastu, przygotowuję ich transkrypcję oraz całą oprawę wizualną, aby mieć przygotowane materiały minimum na 2 miesiące do przodu. Analogicznie postępuję w przypadku bloga – planuję treści i tworzę nowe artykuły, które będą moimi cichymi ambasadorami.

Skupiam się głównie na poruszaniu tematyki związanej z moją specjalizacją, ale też dopasowuję ją do mojej aktualnej sytuacji życiowej i stanu ducha. Chcę być autentyczna w mojej komunikacji dlatego ukrywanie moich emocji związanych z wojną i przygotowaniami do porodu byłoby według mnie nie ma miejscu.

Dlatego też w najbliższym czasie w moim podcaście usłyszycie nie tylko o kwestiach brandingowych, wizerunkowych, czy strategicznych, ale również lifestylowych np jak pogodzić macierzyństwo z prowadzeniem własnego biznesu. Pierwsza rozmowa z tego cyklu jest już dostępna na stronie www.katarzynamrzyglod.pl/007, a kolejna, z Martą Iwanowską-Polkowską ukaże się już 25 kwietnia i będzie o nażywaniu się! Na pewno przypomnę Ci o niej w którymś z maili 🙂

To samo możesz zrobić ze swoimi innymi bezpłatnymi materiałami – wiadomościami w newsletterze, artykułami na blogu, wideo na YT itp. Możesz przygotować te materiały na kilka tygodni do przodu, żeby zbudować regularność swoich działań komunikacyjnych. A wiadomo: regularność = przewidywalność, przewidywalność = większe zaufanie, a zaufanie = dobrze zbudowany wizerunek marki 🙂

3. Audyt marki i badanie rynku

Ten temat będę wałkować Ci non stop! Bez porządnego zatrzymania się raz na jakiś czas i spojrzenia na swoje działania z lotu ptaka możesz zacząć się kręcić w kółko. Będziesz tworzyć nowe produkty lub usługi, które nie będą idealnie trafiały w potrzeby Twoich klientów, co będzie skutkowało przepalonym budżetem, frustracją level master i zniechęceniem do dalszych działań.

Dlatego w swoich działaniach regularnie sprawdzam, co od ostatniego audytu mojej marki zadziałało, a co nie oraz testuję nowe pomysły i sprawdzam jak wypadają one na tle konkurencji i całego rynku.

Obserwuję też co robią inni, jakimi wnioskami ze swoich działań się dzielą i skrupulatnie zapisuję swoje przemyślenia. Wrócę do nich jak tylko będę gotowa na konkretniejsze działania sprzedażowe. A w międzyczasie ułożą mi się w głowie 🙂

4. Aktualizacja i dopracowanie konta na Pinterest

Do tego robię już konkretne przymiarki i badam temat Pinteresta w kontekście zwiększania swoich zasięgów. I muszę przyznać, że jestem w pozytywnym szoku jak ta platforma może pomóc w rozwijaniu wizerunku i komunikacji marki! To jeszcze mało popularny sposób, ale już teraz mogę Ci podpowiedzieć, że warty przyjrzenia się mu z bliska.

Jak tylko zbiorę więcej informacji na ten temat to na pewno się nimi z Tobą podzielę!

5. Zbieranie materiałów pod nowy płatny produkt

Nauczona doświadczeniem, nie chcę już więcej działać w pośpiechu, zarywać nocek i zaniedbywać siebie, aby tylko wyrobić się na czas z premierą nowego produktu lub usługi. Wolę działać spokojniej, może czasem dłużej, ale z poszanowaniem siebie i swojego życia prywatnego! To wynika z moich wartości, których mocno pilnuję.

Dlatego teraz rozpisuję strukturę nowego produktu, tworzę pod niego nowe treści, analizuję wyniki zebrane podczas badania rynku oraz jeszcze raz wracam do feedbacku, który dostałam od moich klientek po współpracy ze mną.

Działając w pojedynkę (oraz przy mojej obecnej sytuacji prywatnej) nie łudzę się, że będę w stanie teraz robić wielkie kampanie sprzedażowe nowych produktów lub usług. Dlatego już teraz kompletuję materiały, aby później działać z większym spokojem i pewnością.

A jeśli nie chcesz wypuszczać w najbliższym czasie żadnych nowych produktów lub usług to może warto przyjrzeć się tym obecnym? Sprawdź, które z pozycji z Twojej oferty sprzedażowej sprzedają się najlepiej, a które najgorzej. Dowiedz się dlaczego tak się dzieje. Co takiego sprawia, że jeden produkt jest wybierany częściej od innego. Do tego przyda Ci się badanie rynku, o którym wspominałam wyżej 🙂 Dzięki temu będziesz mogła udoskonalić swoją ofertę, aby przyszłe klientki nie miały wątpliwości, czy warto współpracować właśnie z Tobą!

6. Pokazywanie kulis swojej pracy

Już niedługo ukaże się odcinek podcastu, w którym wspólnie z moją gościnią dokładniej omawiamy ten wątek. Rozprawiałyśmy, czy warto pokazywać kulisy swojej pracy, siebie, swoje życie prywatne i czy musimy to robić, żeby mieć lepsze zasięgi.

Ale zanim posłuchasz tej rozmowy to zastanów się proszę jaki Ty masz stosunek do pokazywania swojej pracy „od kuchni”.

Ja osobiście nie mam z tym problemu i chętnie pokazuję swoje zaplecze i życie prywatne, ale z poszanowaniem prywatności moich bliskich. Jest to dla mnie element budowania zaufania i autentyczności. Pokazując tą sferę wiem też, że może to być inspiracja dla innych mam, które prowadzą własne biznesy, a które często zmagają się z zachowaniem work-life balance.

7. Współpraca z innymi businesswoman (występy gościnne)

Mówi się, że „Samemu idzie się szybciej, ale we dwójkę dociera się dalej.” i trudno się z tym nie zgodzić! Wspólne szukanie nowych rozwiązań, czy wzajemne wspieranie się może dać dużo więcej możliwości rozwoju niż działanie w pojedynkę.

Dlatego też moje najnowsze odcinki podcastu są właśnie rozmowami z wspaniałymi kobietami, które chciały się podzielić swoją wiedzą i doświadczeniem z moją społecznością. Dla każdej z nas jest to sytuacja win-win. Każda z nas otrzymuje możliwość dotarcia do nowej grupy odbiorców, każda może wzmocnić swoją pozycję eksperta, ale przede wszystkim możemy pokazać, że takie współpracę są ogromną siłą w kobiecych biznesach, a nie zagrożeniem.

Jeśli jeszcze nie próbowałaś takiej współpracy to gorąco Cię do tego zachęcam! Może to być w formie wspólnie nagranego odcinka podcastu, wywiadu spisanego jako artykuł na blogu, wspólnie przeprowadzonego live, czy webinaru albo też stworzenia wspólnego produktu, czy usługi. Możliwości jest wiele, a korzyści jeszcze więcej! 🙂

Ja jestem otwarta na wszelkie takie współprace! Jeśli tylko chciałabyś stworzyć coś wspólnie ze mną to koniecznie napisz na adres kontakt@katarzynamrzyglod.pl. Chętnie podzielę się swoją wiedzą z zakresu budowania marki, tworzenia strategii (nawet dla małych biznesów), przeprowadzania audytu marki i badania rynku, znalezieniu swojego wyróżnika i wszelakich kwestiach wizerunkowych.


Wszystkie sposoby na rozwój marki, które powyżej opisałam są wynikiem moich osobistych działań, które widzę, że przynoszą konkretne rezultaty. 

I wiem, że możesz sobie pomyśleć, że to wszystko nie jest jakiś rocket science. Zdaję sobie z tego sprawę. Jednak te pomysły mogą Ci pomóc w tym, aby nie opaść całkowicie na laurach i mimo braku weny i chęci do działania, nie zostawić rozwoju swojej marki na pastwę losu. 

Oczywiście, jeśli czujesz się na siłach to działaj sprzedażowo z całych sił! Jeśli jednak jest to dla Ciebie trudne nie wstydź się tego! Każda z nas może mieć własny sposób z radzeniem sobie w tych trudnych czasach. Niezależnie jaką decyzję podejmiesz, czy postawisz na działanie „w tle”, czy standardową komunikację sprzedażową to będzie to dobra decyzja! Bo będzie Twoja! 

Mam nadzieję, że moje pomysły na rozwój marki w czasie kryzysu są dla Ciebie inspiracją!  

A jakie są Twoje sposoby na rozwijanie marki w trudnym czasie? Koniecznie podziel się w komentarzu poniżej 🙂

Piękności!

PS. Jeśli chcesz sprawdzić, jak silna jest Twoja marka, koniecznie wypełnij mój darmowy quiz “Sprawdź jak silna jest Twoja marka”. Dzięki niemu nie tylko sprawdzisz kondycję swojej marki, ale też dostaniesz ode mnie wskazówki, które pomogą Ci wzmocnić siłę Twojej marki i tym samym zaistnieć w świadomości klientów na długo!