Być może wydaje Ci się, że słowo “audyt” jest zarezerwowane tylko dla dużych korporacji. Prawda jest jednak taka, że każda marka potrzebuje co jakiś czas spojrzeć na swoje działania z lotu ptaka i sprawdzić, które z nich wymagają wzmocnienia, a jakie należy poprawić lub całkowicie zmienić. 

Dlatego w tym odcinku podcastu opowiem Ci:

  • czym dokładnie jest audyt marki i w jakim celu go przeprowadzamy
  • kiedy i jak często warto przeprowadzić taki audyt
  • jakie elementy marki warto wziąć na warsztat
  • oraz jakich pułapek warto się wystrzegać, aby przeprowadzić audyt z sukcesem

Jeśli czujesz, że do twojej marki wkradł się chaos, coś idzie nie tak, ale nie wiesz dokładnie co to może być, albo chcesz wprowadzić spore zmiany do funkcjonowania Twojej marki (np. przenieść działalność stacjonarną do sieci) to gorąco zachęcam Cię do przeprowadzenia audytu swojej marki! 

Taki audyt pomoże Ci wyłapać błędy, które skutecznie odpychają odbiorców od Twojej marki i przygotować swoją ofertę tak, aby była jak najlepiej odpowiadała na potrzeby Twoich odbiorców. 

Chcesz tak? To zapraszam do słuchania! 🙂 

A jeśli podobał Ci się ten odcinek to koniecznie udostępnij go na swoim profilu na Instagramie lub Facebooku! Będzie mi szalenie miło, dzięki temu moje treści będą docierać do tych, którzy faktycznie tego potrzebują 🙂 

Nagranie podcastu


Wersja tekstowa podcastu

Kiedy pierwszy raz zetknęłam się z nazwą “audyt marki” skojarzyła mi się z czymś trudnym, wielkim i niezrozumiałym. Czymś co robią tylko wielkie korporacje. 

Ale z czasem, kiedy zaczęłam pomagać biznesom przy tworzeniu strategii ich marek zaczęłam odczarowywać to słowo i tłumaczyć, że wcale nie jest ono zarezerwowane tylko dla dużych biznesów. Zatrzymanie się i sprawdzenie co w mojej firmie działa, a co nie i podjęcie względem tego odpowiednich kroków może niekiedy uratować firmę przed bardzo złą decyzją lub nakierować ją na odpowiednie tory.

Trzeba tylko wiedzieć jak to dobrze zrobić. 

Co przygotowałam dla Ciebie w tym artykule?

Przede wszystkim odpowiadam na podstawowe pytania związane z przeprowadzaniem audytu marki: 

  • czym dokładnie jest audyt marki i w jakim celu go przeprowadzamy
  • kiedy i jak często warto przeprowadzić taki audyt
  • jakie elementy marki warto wziąć na warsztat
  • oraz jakich pułapek warto się wystrzegać, aby przeprowadzić audyt z sukcesem

Dodatkowo mam dla Ciebie prezent do pobrania – fragment mojego workbooka “Audyt marki”. Znajdziesz tam pytania, które obowiązkowo powinnaś zadać swojej marce na początku podsumowywania jej działalności. 

Kliknij w baner powyzej i odbierz prezent!

A jeśli chciałabyś posłuchać wersji audio tego artykułu to nagrałam ją też w formie podcastu! Powyżej znajdziesz link do tego odcinka. Najlepiej jednak będzie jak od razu zasubskrybujesz mój podcast, żeby nie umknęły Ci nowe odcinki 🙂 

To tyle z kwestii organizacyjnych. Lecimy z głównym tematem! 

Co to jest audyt marki?

Wyobraź sobie, że jedziesz ze znajomymi na długo wyczekiwany urlop na narty. Masz już wszystko zaplanowane. Oczami wyobraźni już widzisz te ośnieżone ścieżki, czujesz przyjemną, chłodną bryzę podczas szusowania po stoku i to pozytywne zmęczenie i radość po całym intensywnym dniu. 

Jedziesz w końcu na twój wymarzony urlop, wkładasz narty i spełniasz swoją wizję pierwszego, jak i drugiego dnia wypoczynku. Jednak trzeciego dnia wydarza się coś, czego nie planowałaś. Podczas jednego ze zjazdów ktoś niespodziewanie zajeżdża Ci drogę. Niestety nie jesteś w stanie dobrze wyhamować i zaliczasz spektakularny upadek, podczas którego łamiesz sobie kość w prawej nodze. 

Twoi znajomi szybko wiozą Cię do szpitala, gdzie najpierw różni specjaliści robią Ci badania i zdjęcie rentgenowskie złamanej nogi. Dopiero z tymi badaniami i prześwietleniem przyjmuje Cię lekarz i stwierdza co dokładnie jest złamane. Konsultuje się jeszcze z innym lekarzem i ostatecznie podejmuje odpowiednie kroki, aby Ci pomóc. 

Audyt marki to właśnie takie zdjęcie rentgenowskie, a Ty jesteś lekarzem! 🙂 

Zdjęcie rentgenowskie jest niezbędne w sytuacji złamania nogi, bo pomaga zobaczyć to, czego nie widać gołym okiem i na tej podstawie podjąć dalsze kroki. Tak samo audyt marki. Na początku niby wszystko działa ok, jakoś idzie Ci rozwijanie swojej marki. Jednak w pewnym momencie wydarza się coś niespodziewanego albo po prostu zauważasz, że coś tu się nie spina i chcesz coś z tym zrobić. 

Audyt marki pomaga spojrzeć na Twoją markę z całkiem innej perspektywy. Pozwala dokopać się do tych problemów, których nie zauważasz na co dzień. Pomaga ostatecznie wprowadzić odpowiednie zmiany i osiągnąć cel, który sobie wyznaczyłaś. 

Ale to Ty jesteś swoim własnym lekarzem! Ty decydujesz o tym jakie kroki chcesz lub musisz podjąć, aby Twoja marka się rozwinęła. Potrzebujesz do tego różnych narzędzi, m.in. audytu marki, badania rynku, porządnej strategii marki i komunikacji, ale też pomocy innych specjalistów. Jednak ostateczna decyzja co z tym dalej robić i tak należy do Ciebie. 

Dlatego ważne jest, aby była ona przemyślana i oparta na faktach, czyli danych, które możesz zebrać właśnie podczas przeprowadzania audytu marki. Bez tego rozwijanie marki to jak podjęcie leczenia nie wiedząc co tak naprawdę nam dolega. 

Kiedy warto przeprowadzić audyt marki? 

Audyt marki przeprowadzasz zazwyczaj wtedy, kiedy działasz już od jakiegoś czasu, ale widzisz, że coś w Twojej marce nie działa jak powinno. Być może nie udaje Ci się osiągnąć zamierzonych celów i chciałabyś znaleźć tego przyczynę. To jednak nie jedyna sytuacja. Jest jeszcze kilka innych kilka momentów, kiedy szczególnie powinnaś przeprowadzić audyt swojej marki. Co to za momenty? 

1. Moment, kiedy chcesz wprowadzić duże zmiany do sposobu funkcjonowania marki.

Przykładowo jesteś psychologiem, psychoterapeutą lub coachem i do tej pory wszystkie Twoje spotkania odbywały się w formie stacjonarnej. W obecnej sytuacji gospodarczej, w dobie pandemii nie masz możliwości prowadzenia spotkań w taki sposób. Dlatego decydujesz się przenieść swoje działania do internetu, bo nadal chcesz utrzymywać kontakt ze swoimi klientami i im pomagać.

W takim przypadku audyt może pomóc Ci określić nowe podwaliny do prowadzenia biznesu w taki sposób. Pomoże sprawdzić czy to, co do tej pory działało, będzie też działać w nowej rzeczywistości. Czy w ogóle Twoi klienci będą chcieli spotykać się z Tobą w taki sposób? Czy ta bariera ekranu komputera, czy telefonu nie będzie dla nich zbyt duża? Audyt może też być pomocny przy określeniu strategii komunikacji z Twoimi klientami. Jak im dobrze zakomunikować, że to, co z czym do tej pory zdążyli się przyzwyczaić będzie dla nich dobre również w innej formie i że po prostu warto za to zapłacić. A może przy okazji audytu odkryjesz takie potrzeby Twoich odbiorców, które pomogą Ci stworzyć dodatkową linię produktów, które będą dla Ciebie zarabiać niezależnie od ilości Twoich konsultacji 1:1? Kto wie!

2. Moment, kiedy decydujesz się na rebranding swojej marki.

Być może prowadzisz własną firmę już ładnych kilka lub kilkanaście lat. Sama zaczynasz zauważać, że to, co stworzyłaś na początku swojej działalności nie za bardzo wpasowuje się w obecne realia rynkowe. Strona www, która kiedyś była zaprojektowana według najnowszych trendów teraz bardziej odstrasza niż przyciąga. Na przełomie lat zmieniły się też potrzeby Twoich odbiorców i komunikaty, które im teraz wysyłasz zwyczajnie do nich nie trafiają. Ty też się zmieniłaś! Jesteś w innym punkcie rozwoju, może wiesz dokładniej czego chcesz od swojej marki i warto jak najlepiej przekazać to światu. W tym przypadku audyt marki pomaga podsumować dotychczasowe działania i wybrać oprócz tych słabych punktów te naprawdę mocne i to na nich zbudować dalszą strategię. Dodatkowo w tym przypadku audyt marki pozwoli na nowo przyjrzeć się potrzebom Twojej grupy docelowej i jeszcze precyzyjniej na nie odpowiedzieć.

3. Moment, kiedy widzisz znaczny wzrost marki.

Przykładowo jesteś dietetykiem i po wielu różnych próbach dotarcia do swoich klientów odpalasz  swój kanał na YT, który od razu zyskuje sympatię odbiorców i diametralnie zwiększa Twoje zasięgi. Widzisz, że wszystko nabiera tempa, zgłaszają się do Ciebie nowi klienci. Ty jednak nagle czujesz, że Twoja marka nie jest gotowa na tak szybki rozwój! Wiem, że to może być trudne, ale warto wtedy zatrzymać się i zobaczyć, czy to, jak do tej pory działałaś udźwignie to, co Cię czeka. Przeprowadzając audyt marki w takim momencie sprawdzisz, czy nie musisz zmienić komunikatów, które dajesz swoim odbiorcom lub wprowadzić zmian do sposobu organizacji pracy Twojej marki np. zatrudnić kogoś do pomocy.

4. Moment, kiedy obserwujesz długotrwały spadek sprzedaży.

Załóżmy, że prowadzisz sklep z ekologicznymi zabawkami dla dzieci. Widzisz jednak, że konkurencja robi się w tym obszarze naprawdę duża i do Twojego sklepu trafia coraz mniej klientów. Obroty spadają, a jedynym pomysłem, który masz to obniżka cen produktów. Zaskoczę Cię – to nie jest dobra strategia dla Twojej marki!

W tym przypadku warto jak najszybciej dotrzeć do źródła problemu, aby całkowicie go wyeliminować i uratować markę przed upadkiem. Audyt sprawdzi się tutaj idealnie! Dzięki niemu będziesz mogła wychwycić dlaczego Twoi klienci zaczęli kupować u Twojej konkurencji i co tak naprawdę ma Twoja konkurencja, czego nie ma Twoja marka. Dodatkowo audyt pomoże Ci zauważyć błędy w Twojej komunikacji z klientami, czy w sposobie prowadzenia działalności. A może dzięki niemu znajdziesz coś, co w Twojej marce działa znacznie lepiej niż u konkurencji i wystarczy, że skupisz się na rozwinięciu tego obszaru, a wszystko wróci na dobrą ścieżkę? Czasem może to być dość oczywista rzecz jak np. sposób pakowania przesyłki. Ale wiesz, że robisz to świetnie i może wystarczy w kreatywny sposób poprosić swoich klientów, aby pokazali jak rozpakowują paczki od Ciebie. Pomysłów może być dużo.

5. Moment, kiedy tracisz zaufanie swoich klientów

Czasem jest tak, że jedna zła decyzja może całkowicie zepsuć opinię o Twojej marce. Może to się wydarzyć nieświadomie, a na pewno nie jest to zamierzone działanie. Wystarczy, że np. źle skonstruujesz hasło reklamowe Twojej najnowszej kampanii i zostanie ono źle odebrane przez jakąś grupę społeczną. Wokół Twojej marki robi się gęsta atmosfera. W głowach Twoich odbiorców jest przewaga negatywnych skojarzeń z marką nad tymi dobrymi. Audyt marki może tutaj pomóc zrobić krok wstecz. Pomoże sprawdzić co poszło nie tak oraz zastanowić się na nowo jak Tworzyć nowe komunikaty i co oferować Twoim odbiorcom, aby odbudować to zaufanie. Może nie wszystko trzeba zmieniać i audyt pomoże Ci dotrzeć tylko do tych obszarów, które wymagają usprawnienia.

6. Moment, kiedy startujesz z nową marką.

Tak, w tym przypadku też super sprawdzi się taki audyt, ale w troszkę zmienionej postaci. Taki audyt przeprowadzony na samym początku rozwoju marki może Ci pomóc określić mocne i słabe strony Twojej marki, Twojego pomysłu. Dodatkowo pomoże sprawdzić jakie szanse, a jakie zagrożenia stoją przed Twoją marką, gdy wejdzie ona na rynek. Audyt marki może podpowiedzieć na co jeszcze powinnaś zwrócić uwagę – co jest ważne na przyszłość w obszarze komunikacji Twojej marki, grupy odbiorców, core/fundamentów Twojej marki, wyróżnika, czy też identyfikacji wizualnej. Dzięki niemu przygotujesz solidny grunt pod zbudowanie porządnej strategii Twojej marki oraz jej komunikacji. A to już ogromny krok do osiągnięcia sukcesu.

Jakie elementy marki warto wziąć na warsztat?

Ok, wiesz już czym jest audyt i kiedy warto go przeprowadzić, ale co powinnaś tak naprawdę badać w takim audycie? Na co zwrócić szczególną uwagę? 

Audyt marki powinien być każdorazowo dopasowywany pod potrzeby danej marki. Są jednak pewne uniwersalne obszary, które warto wziąć pod uwagę przeprowadzając taki audyt. Wyróżniłam 5 takich obszarów: 

OBSZAR 1 – Dotychczasowe działania

Co udało Ci się osiągnąć, a gdzie poniosłaś porażkę i dlaczego? Kim jest Twoja konkurencja i jak Twoja marka wypada na jej tle? Jakie miejsce zajmuje w swojej kategorii, czy jest rozpoznawalna? Czy w pełni wykorzystałaś swój potencjał do osiągnięcia zamierzonych celów? Te wszystkie pytania dotyczą wszystkich dotychczasowych działań.

OBSZAR 2 – Strategia marki

Czy w ogóle masz taką strategię, a jeśli tak to w jakiej kondycji jest wizja, misja i wartości Twojej marki. Czy wiesz jaka jest tożsamość Twojej marki, co ją wyróżnia oraz jaką obietnicę składasz swoim odbiorcom? 

OBSZAR 3 – Komunikacja

Czy masz określone cele i kanały komunikacji, czy wiesz jakim językiem chcesz mówić do swoich odbiorców, czy Twoje komunikaty są spójne i zrozumiałe? 

OBSZAR 4 – Identyfikacja wizualna

Z jakich elementów składa się identyfikacja wizualna Twojej marki – czy czegoś nie brakuje, czy wszystko jest spójne i czytelne i najważniejsze – czy identyfikacja jest odpowiedzią na strategię marki? 

OBSZAR 5 – Realizacja celów

W jakim stopniu realizujesz cele, które postawiłaś dla swojej marki, czy działasz regularnie i w oparciu o strategię marki? To takie konkretne “sprawdzam” – moment, gdzie nic się nie ukryje. Trzeba to wszystko przyjąć z pokorą i zastanowić się jak teraz poprowadzić dalsze działania. 

PS. Jeśli chcesz sprawdzić, jak silna jest Twoja marka, koniecznie wypełnij mój darmowy quiz “Sprawdź jak silna jest Twoja marka”. Dzięki niemu nie tylko sprawdzisz kondycję swojej marki, ale też dostaniesz ode mnie wskazówki, które pomogą Ci wzmocnić siłę Twojej marki i tym samym zaistnieć w świadomości klientów na długo!

Jak często należy przeprowadzać audyt marki? 

Myślę, że do tej pory zdążyłaś się przekonać, że audyt marki jest niezwykle istotnym elementem budowania Twojej marki. Może rozwiązać naprawdę wiele problemów i uchronić Cię od podjęcia pochopnych decyzji, które mogłyby niekorzystnie wpłynąć na Twoją markę.

Co jednak z częstotliwością przeprowadzania takiego audytu? Jak często go przeprowadzać – co miesiąc, co kwartał, co rok, a może wystarczy raz na kilka lat? 

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Sama musisz wyczuć taki moment. Na pewno nie ma sensu go robić co miesiąc. W tak krótkim czasie możesz nie zebrać odpowiedniej ilości danych do analizy. Dodatkowo jeśli audyt służy w głównej mierze wprowadzaniu zmian do marki to tak częste zmiany mogą być mylące dla Twoich odbiorców. 

Według mnie taki minimalny okres do analizy to 6 miesięcy. Oczywiście jeśli dzieje się coś tragicznie złego w marce to warto zrobić taki audyt od razu. Ale jeśli działamy w miarę stabilnie to te 6 miesięcy powinno w zupełności wystarczyć. 

Z kolei w drugą stronę – taki audyt warto zrobić przynajmniej raz na rok funkcjonowania marki. Można wykorzystać np przełom roku kalendarzowego właśnie do takiego podsumowania działalności marki w przeciągu całego roku. Jednak każdy inny moment sprawdzi się tu równie dobrze. 

Pułapki przy przeprowadzaniu audytu marki

Ostatnią rzeczą, o której chciałabym Ci opowiedzieć są pułapki, które pojawiają się przy przeprowadzaniu audytu. Jeśli tylko weźmiesz moje wskazówki do serca to wszystko powinno pójść w miarę gładko. Na co w takim razie powinnaś uważać?

PUŁAPKA 1 – zbyt pobieżne i nieprecyzyjne zbieranie danych.

Czy zdarzyło Ci się kiedyś zbierać istotne dla Twojej marki dane od swoich krewnych, rodziny lub znajomych? Mi tak 🙂 Teraz jednak nauczona doświadczeniem tego nie robię. Dlaczego? Bo moi bliscy nie są moimi prawdziwymi klientami! Oni oczywiście mnie wspierają i często kupią mój produkt lub usługę, aby zrobić mi przyjemność.

Jednak nie o to chodzi w budowaniu marki i Tobie też nie powinno na tym zależeć. Twoja uwaga powinna być skupiona na grupie osób, która jest Twoją “brandingową” rodziną. Na osobach, które być może jeszcze Cię nie znają, ale dają Ci szansę i kupują Twój produkt lub usługę. Ale też na tych najbardziej lojalnych, którzy wpisują w kalendarz datę premiery Twojego nowego produktu, aby móc go kupić w pierwszej kolejności i aby jak najszybciej opowiedzieć o nim swoim znajomym. To od tych ludzi powinnaś zbierać kluczowe dane, na których będziesz potem opierać całą strategię swojej marki! Jeśli zrobisz inaczej to nie oczekuj, że ze źle zebranych danych będziesz mieć genialne efekty – to tak nie działa 🙂

PUŁAPKA 2 – wypieranie negatywnych opinii i skupianie się na pozytywach.

Wyobraź sobie, że przychodzisz do swojej ulubionej kawiarni. Zamawiasz tą samą kawę i kawałek ciasta czekoladowego z malinami co zawsze. Siadasz przy stoliku i czekasz na swoje zamówienie. Tak, wiem, że to w okresie pandemii dość abstrakcyjny przykład, ale mimo wszystko spróbujmy to sobie wyobrazić 🙂 Tak więc siedzisz i czekasz i po chwili przychodzi kelner, który stawia na stoliku Twoje zamówienie. Coś Ci jednak tu nie pasuje. Niby kawa i ciasto to te, które zamawiałaś, ale zamiast malin na wierzchu ciasta są borówki. Kawa jest podana w zabrudzonej filiżance i biorąc jej łyk czujesz, że jest letnia, a nie ciepła. A Ty nie znosisz letniej kawy! Nie masz jednak czasu, żeby odkręcać całą sytuację, bo za chwilę musisz biec na spotkanie. Jesz to ciasto z borówkami i pijesz tą letnią kawę, ale jednocześnie jesteś totalnie zawiedziona.

Przychodzi kelner, zbiera puste naczynia i pyta, czy wszystko było ok. Bardzo lubisz tę kawiarnię i jej właścicieli, więc myślisz, że to przypadkowa akcja. Jednak zbierasz się na odwagę. Mówisz spokojnie, że do tej pory jak przychodziłaś tutaj to wszystko było ok, a dzisiaj nie jesteś zadowolona z tego, co Ci sprzedano. Informujesz o tym, co Ci się nie podobało. Jednak kelner wzrusza ramionami i mówi “Trudno, jeśli Pani nie smakowało to proszę tu więcej nie przychodzić. Ja się tak nastarałem, żeby wszystko było jak najlepiej przygotowane, a przychodzi ktoś przypadkowy i mi mówi, że coś jest nie tak! Dziękuję za takie opinie!” Jak się czujesz? Podejrzewam, że nie najlepiej.

Czasem jest tak, że faktycznie coś nam nie wyjdzie. Gdzieś podwinie nam się noga i nie dowieziemy tego, co obiecaliśmy naszym klientom. Ważna jest wtedy umiejętność przyznania się do błędu. Jeśli będziesz iść w zaparte i mówić “co oni tam wiedzą, przecież tak się nastarałam i mój produkt jest najlepszy na świecie” to nie wróżę świetlanej przyszłości Twojej marce. Uwierz mi, że to właśnie te negatywne opinie o naszych produktach lub usługach pozwalają jeszcze lepiej rozwijać się naszej marce. Dzięki nim widzimy co możemy poprawić, aby nasze produkty lub usługi były jak najlepszą odpowiedzią na potrzeby naszych klientów.

PUŁAPKA 3 – przeprowadzanie audytu marki zanim porządnie wdrożyło się zmiany z poprzedniego audytu.

Zrobiłaś audyt marki i wdrożyłaś pierwszy punkt z listy nowych celów dla Twojej marki? Super! Ale dopóki nie wdrożysz większości pomysłów z poprzedniego audytu kolejny nie ma sensu. Nieustanne analizowanie sytuacji może być źródłem wielu frustracji. Zanim przeprowadzisz kolejny audyt marki daj sobie czas na wdrożenie zmian z poprzedniego audytu. Ale uwaga! Miej jednocześnie rękę na pulsie. Jeśli Twoje działania przynoszą bardzo złe skutki to wkrocz do akcji!

PUŁAPKA 4 – zignorowanie etapu audytu i przejście od razu do działania.

Jeśli działasz już na rynku to to jest chyba najgorsza rzecz, jaką możesz zrobić dla swojej marki! Zacząć od stworzenia produktu lub usługi, a dopiero potem sprawdzanie, czy to w ogóle jest komuś potrzebne. No i jak ten pomysł ma się do całego rynku. Bez audytu, porządnie opracowanej strategii marki oraz pomysłu na komunikację i jej wdrażanie Twój pomysł ma naprawdę niewielkie szanse na przetrwanie. Oczywiście trzeba tutaj odróżnić testowanie pomysłów w formie gotowych produktów lub usług od śmiałego, pewnego wprowadzania na rynek czegoś, co nie wiadomo czy się przyjmie. Ja mówię tutaj o tym drugim podejściu 😉

PUŁAPKA 5 – zrobienie audytu marki i nie wdrożenie żadnych zmian (o ile wyszło, że są konieczne).

Pamiętasz nasze zdjęcie rentgenowskie z początku nagrania? 🙂 Z tą pułapką jest tak samo, jakbyś miała złamaną nogę, zrobiła sobie to zdjęcie rentgenowskie i schowała je do albumu na zdjęcia i udawała, że w sumie to żyje Ci się całkiem nieźle. Czy to nie jest absurd? Nie po to przecież robisz takie zdjęcie, żeby potem żaden lekarz, czy specjalista się mu nie przyjrzał!

Tak samo jest z audytem. Nie dość, że poświęcasz czas, energię i pieniądze do przeprowadzenia takiego audytu to potem to wszystko idzie do kosza! Dodatkowo Ty nadal żyjesz w przekonaniu, że to, co robisz jest dobre i że na pewno Ci się uda! Niestety nie tędy droga. Tutaj nie ma dróg na skróty, a tym bardziej nie ma miejsca na lenistwo! Jeśli zadałaś sobie trud wykonania audytu marki to wdrożenie zmian do marki jest naturalnym i niezbędnym krokiem, aby ją rozwijać! Nie poddawaj się na tym etapie! Zapewne nie będzie łatwo. Jeśli jednak prawdziwie wierzysz w twój pomysł, masz wizję, gdzie chcesz dojść i chcesz swoim działaniem pomóc innym to po prostu musisz pójść krok dalej. Nie ma innej opcji! 😉

Podsumowanie

Cały proces przeprowadzania audytu marki może wydawać Ci się niezwykle skomplikowany, ale wbrew pozorom wcale taki nie jest! Wystarczy, że krok po kroku przejdziesz przez poszczególne obszary do analizy, a zobaczysz, że na końcu wszystko ułoży Ci się w jedną całość. 

Obszarów do analizy jest sporo, ale pamiętaj o Twoim celu. Chcesz rozwinąć swoją markę, wzmocnić jej wizerunek i pozycję na rynku tak, aby jak najlepiej służyła Twoim odbiorcom. 

Trzymam kciuki za Twoją markę! Pamiętaj – Twoja marka zasługuje na spójną strategię i atrakcyjny branding, który na długo zostanie w świadomości Twoich odbiorców! 

Do usłyszenia! 

PS. Jeśli chcesz sprawdzić, jak silna jest Twoja marka, koniecznie wypełnij mój darmowy quiz “Sprawdź jak silna jest Twoja marka”. Dzięki niemu nie tylko sprawdzisz kondycję swojej marki, ale też dostaniesz ode mnie wskazówki, które pomogą Ci wzmocnić siłę Twojej marki i tym samym zaistnieć w świadomości klientów na długo!